Industriell marknadsföring, e-handel och logistik
På Avdelningen för industriell marknadsföring, e-handel och logistik vid Luleå
tekniska universitet bedriver vi forskning inom bland annat
e-förvaltningsområdet, där vi har särskilt fokus på offentliga e-tjänster från
ett användarperspektiv. Ett annat område som vi studerar är offentlig
elektronisk upphandling inom såväl statliga myndigheter som kommuner. Vi har
även eGovernment-projekt som är inriktade på eHälsa och tjänstekvalitet i
offentliga e-tjänster.
Vår forskning belyser hur offentliga verksamheter kan ta lärdom av det kundfokus
som växt fram och numer är dominerande inom marknadsföringsområdet.
Marknadsföringsteorier tar avstamp i användarnas (medborgarnas/företagens/
organisationernas) behov och önskemål, redogör för de verktyg som organisationer
kan använda sig av för att förstå och påverka kundernas attityder och beteenden
samt visar hur organisationer kan utveckla kundanpassade tjänster som skapar
värden för kunden.
Vår forskning inom eGovernment-området fokuserar bland annat på:
Användares/icke-användares behov, beteende och attityder Problem och möjligheter
som användare/icke-användare upplever Verktyg och metoder som kan användas för
att förändra beteenden och attityder hos olika grupper av användare Medborgares
acceptans av offentliga e-tjänster De faktorer som påverkar den upplevda
kvaliteten i offentliga e-tjänster Elektroniska inköp inom offentlig förvaltning
(public e-procurement)
Kontaktpersoner:
Esmail Salehi-Sangari
Professor, ämnesföreträdare och avdelningschef
Avdelningen för industriell marknadsföring, e-handel och logistik
ess@ltu.se
Anne Engström
Universitetslektor
Avdelningen för industriell marknadsföring, e-handel och logistik
anne.engstrom@ltu.se
Maria Styvén
Universitetslektor
Avdelningen för industriell marknadsföring, e-handel och logistik
maria.styven@ltu.se
Åsa Wallström
Universitetslektor
Avdelningen för industriell marknadsföring, e-handel och logistik
asa.wallstrom@ltu.se